Секција AK (Aкустика)

ПОЗВАНИ РАД:

Београдска школа акустичког дизајна – теорија и пракса пројектовања сала

Драгана Шумарац Павловић1, Миомир Мијић1,2

1Универзитет у Београду, Електротехнички факултет, Београд, Србија

2ПрофАкустика, Београд, Србија

Aпстракт:

Пројектовање сала је вероватно најсложенији задатак акустичког консалтинга. Разлога има више, али можда најважнији је у чињеници да је тај задатак дисперзиван јер постоје различите врсте сала са различитим почетним захтевима у домену акустике. У концертним салама треба задовољити захтеве естетике звучне слике, у позоришним салама захтев је добра разумљивост говора са бине, у домовима културе тражи се до некле све то заједно, али кроз разне компромисе. Због тога је сваки од преко 40 пројеката разних сала, које је урадио тим окупљен око Лабораторије за акустику, био пре свега теоријски изазов који је у неким случајевима захтевао истраживање, израду неког помоћног хардвера или софтвера, а некада само теоријски изазов који је требало решити. Кроз све то провлачи се још и сарадња са архитектама које су одговорне за естетику пројектованог простора. Кроз деценије праксе и велики број пројектованих сала развијана је област акустичког дизајна. Она је на Електротехничком факултету временом нашла своје место и у настави акустике, али исто тако и у истраживањима на докторским студијама. У овом раду су кроз приказ решења у разним пројектованим салама илустровани неки аспекти и изазови дизајна разних врста сала и резултати који су до сада постигнути.

Кратка биографија предавача:

Рођен у Београду 1951. године. Дипломирао, магистрирао и докторирао на Електротехничком факултету у Београду. Магистратура и докторат су били из уже области Техничке акустике. На Електротехничком факултету запослен од 1980. до 2019. године, где је прошао сва звања, од асистента-приправника до редовног професора. После пензионисања оснивач је и сувласник пројектантско-консултантске фирме ПрофАкустика.

Публиковао је преко 280 научних и стручних радова, од чега 26 радова у водећим међународним часописима. Објавио 5 књига (уџбеника) и још 9 поглавља у књигама, од чега 3 у иностранству. Учествовао у 22 дужа истраживачка пројекта. До сада је имао четири ауторске изложбе.

У Европској акустичкој асоцијацији (European Acoustocal Association – EAA) био је потпредседник техничке комисије за грађевинску акустику и представник Србије у Генералној скупштини ове асоцијације.

Учествовао је као акустички консултант у пројектовању преко 40 сала разних намена, Најзначајније су: сала опере у Љубљани (акустички редизајн), сала опере у Марибору, Велика дворана Дома синдиката, сала Музичког центра Црне горе, велика и мала сала Филхармоније у Скопљу, сала позоришта ″Душко Радовић″, ″Београдска арена″ и друге.